Werkwijze

Integratieve Kindertherapie is een kortdurende en intensieve therapie, het gemiddelde ligt op 5-15 sessies. Spelenderwijs wordt contact gemaakt met het kind en hetgeen waar hij voor komt. Afhankelijk van het vertrouwen en de mogelijkheden en de wensen van het kind, zal het kind het probleem voor zichzelf oplossen.

Tijdens deze ontdekkingsreis wordt gebruik gemaakt van spel, imaginaties, verhalen en kunstzinnige uitingen (zoals tekenen, verkleden, drama). Afhankelijk waar het kind op dat moment in zijn/haar leven in geïnteresseerd is.

Als ouders heb jullie een eerste afstemmingsgesprek om aan te geven wat er volgens jullie aan de hand is met jullie kind.Waar loop je tegen aan in de thuissituatie en/of de schoolsituatie. Is er iets voorgevallen wat met de huidige situatie samenhangt? Wat heb je tot nu toe gedaan?

Daarna zal het kind 5 keer worden gezien, waarna er een eerste evaluatiegesprek zal plaatsvinden waarin de ontwikkelingen wederzijds besproken zullen worden. Na dit gesprek wordt besloten of het nodig is verder te gaan.

Wanneer

Integratieve Kinderpsychotherapie (IKT) is voor allerlei psychische problemen geschikt. Wanneer er sociaal-emotionele problemen spelen binnen je kind, wanneer je in de opvoeding tegen dingen aanloopt. 

Voorbeelden: Een kind laat signalen zien van een laag zelfvertrouwen of weinig zelfstandigheid. Een kind geeft buikpijn of hoofdpijn aan en er is geen medische oorzaak voor. Een kind heeft leerproblemen ondanks ondersteuning vanuit het onderwijs of heeft moeite om met deze problemen om te gaan. Het loopt tussen jou en je kind niet lekker en jullie komen er samen niet meer uit. Een kind ervaart zelf dat het in de omgang met leeftijdsgenoten niet ontspannen verloopt: hij/zij pest of wordt gepest.

Bel gerust om te overleggen!

Om nog een overzicht te geven:

Psychosomatische klachten lichamelijke klachten waarbij het vermoeden is dat er een psychische component een rol speelt (een medische oorzaak is uitgesloten) zoals hoofdpijn, buikpijn, pijn op borst, slaapproblemen
Emotionele conflicten die stress met zich meebrengenzoals verdriet, zenuwachtigheid, onderpresteren of overpresteren, angst, boosheid
Onhandig gedrag voor het kind zelf of alleen voor de omgevingZoals nagelbijten, haarplukken, angsten, gebrek aan concentratie, impulsiviteit
OntwikkelingsfaseproblemenOp het gebied van taal en spraak, eten en slapen, zindelijkheid, motoriek, leren, hechting
Omgaan met onverwerkt verledenZoals bijvoorbeeld een ongeluk, overlijden van een geliefd persoon of dier, trauma
Problemen binnen het systeem van gezin of schoolZoals scheiding, sociale problematiek in relatie tot kinderen of volwassenen, leerproblemen

Rechten van het Kind

Oogappel werkt vanuit de basis dat een kind rechten heeft zoals vermeld in het Verdrag van het Kind, dat is opgesteld is door de Verenigde Naties en UNICEF. Kinderen praten mee over wat voor hen belangrijk is om gezond te ontwikkelen. Samen met ouders/verzorgers wordt doorgenomen wat bij dit unieke kind het meest aansluit.

1. Het kind moet alle in deze verklaring genoemde rechten genieten.

2. Het kind moet bescherming genieten en zich kunnen ontwikkelen in vrijheid en waardigheid.

3. Het kind moet van zijn geboorte af recht hebben op een naam en nationaliteit.

4. Het kind heeft er recht op om in gezondheid op te groeien.

5. Het achtergestelde kind heeft recht op een speciale behandeling.

6. Het kind heeft recht op liefde en begrip.

7. De belangen van het kind behoren het leidend beginsel te zijn van hen, die voor opvoeding en leiding verantwoordelijk zijn.

8. Het kind behoort te allen tijde tot de eersten, die recht hebben op hulp en bescherming.

9. Het kind moet beschermd worden tegen alle vormen van verwaarlozing.

10. Het kind dient te worden grootgebracht in een geest van begrip, verdraagzaamheid onder de volken, vrede en wereldbroederschap.

 

© 2024
Website by BosmaMedia